.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
چر گیلیکی گب نزنی؟!
بررسی اجمالی پدیده گیلیکی گریزی(وحید میرزائی )
چر گیلیکی گب نزنی؟!

(بررسی اجمالی پدیده گیلیکی گریزی)

(به دلایلی این مطلب فقط به گیلکی است!)

بارها پیش بومه که به افرادی بربخوردم که با وجود گیلانی بون، بویی از فرهنگ گیلانی نبوردن ! سوال کُنم که گیلانی هیسی؟ گِه : بله! گُم که تی پییر مار مگر گیلانی نیین؟ گِه : چرا، هستن! باز گُم که اوشون مَگر گیلیکی صحبت نُکنن؟ جواب دِ که : چرا ، اونا گیلکی صحبت می کنند! گُم که پس چره تو گیلیکی گب نزنی؟! یه سری تکوم د و خو چشمون لوچانَه! معلوم که خودش ندونَه چر ای بلا اون سر بومَه!

مو ای نوشته میین نخنم خدای نکرده به کسی توهین بونم فقط سعی دَرم چَنته از حرفایی که می دیل میین بمونسه شَمره بُگُم تا شاید می دیل کمی سبکابون!

دونین که هر ملتی با فرهنگ خودش زنده هیسَه و هویت هر ملتی وابسته به فرهنگش هیسه ، ملتی که فرهنگ ندَره عملا گرفتار انواع دوگانگی و تضاد و در نتیجه انحراف از مسیر درست پیشرفت و ترقی بونَه، در هر کشوری هم خُرده فرهنگ هایی وجود دَرن که فرهنگ کُل او کشور تشکیل دن، البته گاهی یک فرهنگ سعی کونَه خودش بر دیگرون تحمیل بونَه و یا به یک نحوی خُرده فرهنگون خو میین حضم بکونَه که ای حضمادن گاهی به صورتی هیسه که افراد او خُرده فرهنگ خودشان خواسته یا ناخواسته گرایش به فرهنگ حاکم پیدا کونن. خُب، بعد از این همه نوشته ی فرهنگی!، برسیم به واقعیت جامعه امروزِ آمو:

در جامعه آمو ( منظورم کل ایران هیسه ) انواع اقوام هیسَن که در کنار هم تشکیل دهنده جامعه ایرانی هیسن، از یک طرف هم آمو خط و زبان رسمی دَریم که فارسی هیسه ( و برای ارتباط بین اقوام مختلف لازمَ )، الون سوال مطرح هیسه که زبان فارسی تا چه حد با ذات و ماهیت زندگی ای اقوام سازگارَ؟ آیا آمو تونیم بگیم که تمام آداب و رسوم و شیوه ی زندگی در ای جوامع کوچکتر با حذف زبان و گویش او جامعه و جایگزینی اون با زبان فارسی، همچنان حفظ بونه و یا در تعارض قرار نیره؟ مسلما هر آدم عاقلی قبول کونه که زبان و گویش هر جامعه جزء بدنه اصلی فرهنگی اون هیسه، یعنی شیوه زندگی و زبان دو مقوله ای هیسن که با هم به صورت متقابل وابستگی دَرن، پس اگر زبان یه جامعه از اون بیریم ، خود به خود شیوه زندگی اون هم عوضابون (می منظور از شیوه زندگی باورها و اعتقادات و آداب و رسوم هیسه، وگرنه هیچ وقت مخالف پیشرفت و ترقی نییم).

در امروز گیلان هم متاسفانه ای حالت مشاهده بونه، امروز د خیلی از گیلونن هیسن که زبان مادری بَنَن کنَر و خودشون به اصطلاح باکلاس و تهرونی نشون دن!! غافل از اینکه خودشون هم ندونن که در فرهنگ غالب حضم بوبن، فرهنگی که فقط تُنَه جوابگوی نیازهای رسمی آمو بوبن و اون هم در ارتباط با سایر اقوام ایرانی، وگرنه لزومی ندره که از زبان فارسی در محدوده گیلان استفاده غیر اداری و غیر رسمی بوبن (همچنانکه در بین مردم کرد و ترک و ...  ایتو هیسه)، یه کسی که اولین بار خَنَه بیینَ گیلان توقع دَره مردمش گیلیکی صحبت بونن و مسلما تعجب کونه اگه بینَه بعضن هیسن که هیچ فرقی از لحاظ گفتاری ( و ظاهری) با خودشون نونن!.

به نظر مو اونی که خودش شکل دیگرون در هَوره یا مشکل دره و یا اینکه از پیامدهای ای کار اطلاع ندَره و یا حالت دیگر اینکه ناخواسته از فرهنگ اصلی خودش دورابه و اون هم به دلایلی از جمله ای موارد هیسَه:

1- عدم آموزش رسمی گیلیکی و آداب و رسوم بومی و گیلانی.

2- عدم استفاده از صدا و سیمای کاملا گیلیکی ( توضیح اینکه به قول یکی از امی رفیقون وقتی صدا و سیمای گیلان میین به جای گیلیکی، فارسی اونچنونی گب زنن و هر جا خنن مسخره بازی در بییرن ، گیلیکی به بازی گیرن و از طرفی تولیدات بومی آمو اگر نگیم صفر ولی نزدیک به صفر هیسه و تازه اون هم باز یه نوع تحقیر کردن گیلک زبانونَ به خاطر اینکه همیشه آدمهای بی سواد و از همه جا بی خبر  اوشن میین گیلیکی صحبت دَرن و اوشونی که با سواد و همه کارَن فارسی گب زَ دَرن، در حالی که واقعیت بر عکس ای قضیه نشون ده، چر که بیشتر تحصیل کرده های دانشگاهی عموما روستایی هیسن و افراد زیادی از روستاهای گیلان به افتخارات بزرگی دس پیداوادَن.

3- وجود مشکلات زیاد در زندگی روزمره که باعث بونَه مردم کمتر به مسائل خارج از امرار معاش و کار و بار خودشون فکر بونن.

4- پاستوریزه بونِ زبان که البته ای حالت به خاطر وجود مواردی هیسه که در جور بُوتم ( منظور از پاستوریزه بون این هیسَه که حتی در حالتی که آمو گیلیکی گب زَ دریم بسیاری از واژه های فارسی استفاده کونیم و با گیلیکی که امی گذشتگان گب زن خیلی فرق دَره ) و بسیاری از چیزُن که نه مجال طرح اوشون وجود دَره و نه حوصله ی مخاطب ای اجازه به آمو د!

اما نتیجه : از همه ی ای حرفونی که بَزَم نتیجه گیریم که در واقع آمو برای اینکه بتونیم واقعا خودمون پیدا بونیم، واقعا پیشرفت بونیم، داشته های خودمون به دیگرون نشون بدیم و در یک کلمه بگیم که آمو چه جور آدمی هیسیم و چه فرهنگی دَریم که باعث افتخار آمو بُوبن ، باید به فرهنگ خودمون تکیه بُونیم ، نه اینکه خودمون شبیهِ او چیزی در بییَریم که واقعا از اون نیم، البته به خیلی از گیلونن که دچار همچین بیگانگی فرهنگی بوبن حق دَ شَنَه ، چون همونطور که بُوتم عوامل زیادی دس به دس هم دن تا ای حالت شکل بیرَه که متاسفانه کفه ی ترازو فعلا بر ضرر فرهنگ بومی هیسه، اگر کمی فکر بونیم نتیجه گیریم که امره خیلی ناراحت کننده هیسه که تصور بونیم زبونی که تمام خاطرات بچگی، اونِ هَمره تجربه بودیم و امی خون میین دَره یه روزی نابود بُوبن، پس چه خوبِ که از همین الون سعی بونیم جلوی ای روند بیریم. پس گیلیکی پاس بدَریم، فارسی زاپاس بدریم!.  


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

شاپور-قزوين(گيلاني) 15 بهمن 1386
باسلام وتشكرازدرج مباحث قابل تحليل درسايت شمال نيوز.
ازنويسنده مطلب نيز امتنان وسپاس مي شودونگاه تيزبين وي قابل تحسين است.
قبل ازدرج عرايض خاطره اي كوتاه بيان شود.يكي ازدوستان گيلاني مقيم قزوين بايكي ازدانشجويان رودسري دانشگاه دراصفهان هم اتاقي بودوطي چهارسال هم نشيني وباهم بودن هيچ گاه خودرابه عنوان گيلك معرفي نكرد.
عوامل گيلك گريزي:
1-ترويج غلط فرهنگ مكالمه فارسي درميان كودكان ونوجوانان.
2-خودداري ازمكالمه گيلگي به دليل رواج جوكهاي زشت مرتبط درجامعه.
3-سكوت دستگاههاي مسئول درراستاي آموزش عامه مردم .
4-عدم شناخت جامعه گيلك زبان ارفرهنگ اصيل خود.
شريف 18 بهمن 1386
سلام برا
من شم سايتره تازه بديمه،الهي كه موفق بواشين و مازرون و گلستون و گيلانو مفيد بويين،يا علي
شریف 23 بهمن 1386
با سلام برار کارتوت درسته موفق باشید
نا شناس 27 بهمن 1386
خيلي متن جالبي بو. من كه حدود شش سال ايسه گيليكي گپ زنم. علت ا كار هم انه كه تهران مين دانشجو بود و راست راستي كي مره رو نامويي غير گيلكان ورجا مي پئر و مار امرا فارسي گپ بزنم. راستي انم با بگم كي فارسي گپ زئن فقط مربوط به گيلان نيه. متاسفانه خيلي از مي دوستان مازندراني كرمانشاهي زنجاني و حتي خوزستان عربان هم فارسي حرف زييد و زنيدي. علت ا كار هم ارتباط با مناطق مركزي ايران ايسه و نه تنها مربوط به گيلان و ايران نيه بلكه در تمام دنيا خرده زبانان در حال از بين شوونيد كه خيلي دردناك ايسه. اي گيله مردان و گيله زنان امان با گيليكي گپ بزنيم و امي زبانه با وجود تمام ا مسايل بداريم... اميدوارم كي هرگز گيليكي تاسيانيه نيدينيم.
نا شناس 9 اسفند 1386
من گیلانی و ساکن کرج هستم اتفاقی سایت شمال نیوز رو دیدم . خسته نباشید. موضوعاتی که درمورد گیلکی صحبت کردن و بی غیرتی بود رو خوندم.بله متاسفانه برچسبهای ناجوری رو به ما چسبوندن و نسلهای پیش تر هم شنونده بودن اما این حرکت شما شاید که نه حتمآ گامی خواهد بود برای بیداری و تکاپو برای زدودن زنگار از قوم گیلک و تمامی اقوام شمال انشاالله . ای کاش فعالیتها و مطالب تون رو در این زمینه ها بیشتر کنید. در شهرهای دیگر مخصوصآ تهران همایش گیلک زبانها رو برگذار کنید. اگر نهادی رو سراغ دارید که این کار رو انجام میده معرفی کن
سمانه رستم زاده
اسداله امینی 11 اسفند 1386
الآن ساعت 2.5 بامداد یکشنبه 12 اسفند سال 1386 خورشیدی، مو اسداله امینی اهل تنکابن ساکن تهران مدیر عامل مؤسسه عمران و توسعه غرب مازندران و مدیر سایت در حال راه اندازی "کاسپین" اول سلام گونم به همه گیلانیها و مازرونیها و گلستانیها در ثانی خسته نباشید گونم به همکاران خودم در سایت وزین و جامع شمال نیوز و سوم عذر خواهی از به کار باردن لهجه تنکابنی و اما بعد: هزاران سال از تاریخ بشری گذرنه، مؤسسات و سازمانهای عریض و طویلی ایجاد بابان برای شناسایی حتی گوشه ای از گوشه های فرهنگها و آداب و رسوم و زبان و دین و ...جوامعی که سالها و حتی قرن ها پیش از بین باشان و د وجود ندرن. برای همه ما ها جالبه بدانیم ایرانیهای قبل از اسلام چه جوری صحبت کانه بان و حاضریم برای به دست هردنه این اطلاعات، میلیونها بلکه میلیاردها خرجاکنیم. متاسفانه با این وجود الآن که یکی از همان گمشده های چند سال بعد یعنی زبان های محلی نه فقط گیلکی بلکه خیلی گویش های دیگری امه دست دره، به راحتی دریم آنه از دست هدنیم. چه جوری؟ یکی رواج دادن فرهنگ زبان عیر گیلیکی و عمدتا فارسی در خانواده ها. البته فارسی که زبان ملی و اصلی ماهسه و باید هم زنده و پایدار باقی بمانه ولی دلیل نبونه ما زبان های محلی خودمانه به بهانه حفظ زبان ملی از بین ببریم و سالها بعد بیم میلیاردها هزینه هاکنیم تا بخشی از آنها ره زنده هاکنیم و در موزه های مردمشناسی برای بچه های خودمان تعریفاکنیم که مثلا اجداد خدابیامرزمان اجاقه گوتن کله چال، بیرونه گوتن درگا، درونه گوتن دله، گته پیره گوتن ابا و ... به قول غلامرضا مشایخی، اداشه و خاخوروکه شان!! بیم از همین الآن به فکر چاره باشیم. اول اینکه در خانه حتی خارج از خطه شمال حتما مقید باشیم با همسر و وچن، گیلکی صابت هاکنیم دوم موقع صابت با تلفن در جمع غیر گیلک، از گیلیگی صابت هاکردن خجالت نکشیم. سوم و مهمتر از همه در برابر مسخره هاکردن غیر گیلک ها به خصوص آن بخش از بچه تهرانی های لوس و از خود راضی، پوست کلفتی هاکنیم و به هیچ وجه خجالت که آفت اصلی ریشه کنی زبانهای بومی هسه ره از خود دوراکنیم. مطمئن باشین تاریخ به من و تو نمره 20 دنه . موفق باشین و پایدار. در ضمن افتخار هدنین و سری هم به امه سایت بزنین. نشانی : www.caspyan.ir
نا شناس 12 اسفند 1386
مي پر و مار بخانه مي امره فارسي گپ زييد ولي من اكه زمات ايسه كي گيليكي گپ زنم و گولاز كنم. گيليكي مي توقاري ايسه و من در ا باره هيچ كس امره ارناموسي نارم. گيلان و مازندران و گلستان درود. بپا بيسي گيليكي.
ه.پ.ج. علم و صنعت دانشگاه مهندسي برق فوق ليسانس دانشجو. رشت جه
ترجمه:
پدر و مادر من در منزل با من فارسي حرف مي زدند و لي من مدتهاست كه گيلكي صحبت مي كنم و افتخار مي كنم. گيلكي عشق من است و من در اين باره از هيچ كس خجالت نمي كشم. درود بر گيلان و مازندران و گلستان. زنده بماني گيلكي.

ه.پ.ج. دانشجوي فوق ليسانس مهندسي برق دانشگاه علم و صنعت. از رشت
نا شناس 28 اسفند 1386
خطاب به اين دوست رشتي ام (از دانشگاه علم و صنعت) بايد بگم كه گيلكي شما رشتيا خيلي خفنه. واقعاً اينكه شما براي بيشتر واژه هاي فارسي معادل داريد برام جالبه. حيفه اين زبان گيلكيه كه از بين بره. اي كاش روزي برسه كه همه با هم گيلكي حرف بزنيم و "تاسياني" گيلكي را نبينيم.
تي دم گرم ببي برا... جه لايجون
(ترجمه: دمت گرم برادر... از لاهيجان)
م-هاديان 15 فروردين 1387
سلام
تو را به خدا دست بداريد از مسخره بازي. مگر شما بيماريد كه مي خواهيد قوم سازي كنيد. آقا به خدا با هر كس كه قدري تاريخ بداند و سير تكوين زبان را در ايران عزيز بداند مي فهمد كه با ريشه ترين آريايي ها و ايراني ها شمالي ها ، كردها لرها و آذريها هستند.
شما را چه شده است؟ آيا اين هنر است كه اگر من آب را آي گمه يك ملت ديگر هستم.
تورا به خدا يكبار آن چه را كه نوشته ايد بخوانيد و به وجدان خود مراجعه كنيد!

تو را سفارش مي كنم بروي و بخواني و انشاء ..... بداني كه تمام اسپهبدان سپاه ايران زمين از شمال ايران بوده اند.
برادر ، دوست هموطن
دست در دست هم دهيم به مهر

اميدوارم كه اين چند خط را چاپ كنيد و دچار سانسور ننماييد.

يك ايراني غيرتمند از مرزهاي شمالي كشور


شمالی 18 فروردين 1387
با سلام، خطاب به این دوستم(يك ايراني غيرتمند از مرزهاي شمالي كشور)
باید بگم که اونطور که من از این نوشته فهمیدم نویسنده نخواسته تا بین اقوام جدایی بندازه بلکه برعکس خواسته بگه خرده فرهنگها باید حفظ بشن تا فرهنگ اصلی ریشه دار باشه؛ دلیلی نداره که عشق به فرهنگ بومی رو مساوی با تعصب کورکورانه بدونیم، این نظر منه. اگه نوشته رو خوب بخونین متوجه عرض بنده میشین.
علی 22 ارديبهشت 1387
من مازندرانی هستمه. به نظر من کسی که صحبت به زبون مادریه خودشو بی کلاسی دونده ، هویت و شخصیت خود و خانواده خودشه زیر سوال ورنه. اون کسی که خانه که شه خد ره دیگرون همرنگ در بیاره نشون دنه که در وجودش اعتماد به نفس ندارنه. البته لازمه که آدم بتونه زبان فارسی را هم مسلط باشه تا در جاهای دیگه با دیگرون ارتباط برقرار هاکنه.مثل زبان انگلیسی.
علی 21 خرداد 1387
این زبان شرق گیلانیه رشتی نیه ولی دست شما درد نکنه بهال بو
iهوشمند 6 تير 1387
شمه احوال خوب هیسه گیلکی حرف نزن دلیل داره امه ذاکون در آینده در جامعه پیل تر دچار مشکل بون این همه جای دنیا هم رسم هیسه شما یه کم پیاز داغ رو زیاد بودی وکمی تفکر محلی دارید باید جهانی فکر بکونید تا رشد بکونید بعد محلی عمل بکونید
زائر 6 تير 1387
احسنت بر شما كه اين چنين قلبتان براي گيلان عزيز مي تپد.
ان شاء ا... برخي به جاي جزم نگري و برچسب زني و دم زدن از جهاني فكر كردن هاي واهي كه اگر واقعي بود هيچ منافاتي و تناقضي با فرهنگ گرايي بومي نداشت و حتي مبين آن نيز بود،قدري و حتي كمتر از اندكي به فكر احياء آداب و رسوم و زبان در پستو مانده گيلاني كه با همين دگم نگري ها و سودگرايي ها به خواب رفته بودند و خودبيني و خودمحوري را با توجيه جهاني بودن كنار مي گذاشتند چرا كه هر كس با داشته هاي خود در جهان شناخته خواهد شد نه با افتخار با آنچه كه ديگران دارند.
عزيز گرامي با تابلو گام بردار و رو به جلو برو و هرگز واهمه اي به دل راه نده كه اين گونه انديشه ها چيزي به جز پوچ گرايي و نيستي نگري نيست.
ان شاء ا... در پناه توجهات حضرت حق موفق باشيد و پيروز.
سعيد 25 تير 1387
من بخانه مي پر و مار مي امراه فارس گب زاييد
ولي من دو سالي ايسه كه اوشان امرا گيلكي گب زنم
لطفا ديگران هم هكارا بوكوند.
خيلي حيف به كه امي زبان ماري از بين بشه.
اون وقت امان بايد گيلان اسم عوض كونيم چون گيلان با زبان گيلگي زنده ايسه
لطفا سانسور نكنيد. 4 شهريور 1387
با سلام
من يك مازندراني اهل نكا ساكن بالا زرندين هستم. با توجه به اينكه پدر و مادرم گيلكي صحبت مي كنند متاسفانه ما نمي توانيم گيلكي صحبت كنيم.براي حفظ زبان مادري لازم است با بچه تا قبل از 7 سالگي با زبان مادري صحبت كنند.اگرچه ياد گرفتن زبان مادري مشكلاتي را در آموزش به وجود خواهد آورد اما بعد از 7سالگي مي توان با زبان ملي حرف زد.
يكي از عادات خوب مناطق تركمن صحرا آموختن زبان مادري قبل از دبستان مي باشد.
(فلاني زرنديني اسب بروته از خوشحالي پر بييته)
ترجمه: يك نفر(زرنديني) اسبش را فروخت والاغي خريد و از خوشحالي پرواز كرد.

به اميد سربلندي همه شملاي ها گيلاني ها و مازندراني ها
جلال ایزدی جورشری 12 شهريور 1387
سلام به شما مخاطب عزیز بخصوص گیلانی عزیز
شیمی نوشتیان بخاندم ، بایست بدانید که مشکل اصلی امی گیلکان کمی اعتماد بنفس که حاصل تبلیغات منفی امی هموطنان بی معرفت ایسه متاسفانه عوض اینکه امی گیلکان در مقابل ای تبلیغات منفی مقابله بکنیم ،حالت انفعالی بگیفتیم و امی زبان فراموش بکودیم که البته بیشتر عیب از جانب مادران ایسه ، چرا که مادر زبان به طفل یاد دهه.
البته بایست بگم که عدم اعتماد بنفس بدلیل عدم مطالعه و کمبود اطلاعات عمومی و تاریخی ایسه ، چون اگر بخواهیم در تاریخ مطالعه ای بداریم باید بگیم که سر افراز ترین قوم ایرانی ایم ایسیم چون تا حالا هیچ دشمنی نتانسته به خاک گیلان تسلط پیدا بکونه و حتی گیلانی بتانسته یکبار در حمله اسکندر به یاری سرزمین آترپاتکان (آذربایجان) بایه و سپاه اسکندر با غیرت و دلاوری خودش شکست بده و حتی حمله تازیان هم در گیلان بی نتیجه بمانسته، بعد از اسلام اقوام دیلمی و آل بویه بتنسته اعراب از ایران خارج بکنه و بغداد متصرف ببه.گیلانیان پادشاهی صفوی به قدرت برسانه اید و قزوین پایتخت اولین حکومت شیعه بو.شیر مردان گیلک در زمان قاجار به رهبری یپرم خان وکمک دلاوران آذری تهران تصرف بکودید و حکومت مشروطه به مسند قدرت باوردید . در زمان جنگ تزار با ایران پس از پیاده شدن سپاه روس در گیلان ،تفنگداران گیلانی نسبت به شکست قوای روس اقدام بکودید که باعث بهست روسان با توجه به پیروزیهای خودشان در قفقاز در سواحل دریای کاسپین شکست بخورید همچنین دلاوریهای میرزا کوچک در هیچ جای تاریخ قابل فراموشی نیه که شکست میرزا هم بدلیل عدم برخوردش با قوای دولتی برای حفظ تمامیت عرضی ایران بو که خودش فدای ایران بکوده .طبق آخرین آمار بیشترین درصد شهدای جنگ در جبهه جنگ ایران و عراق(نسبت تعداد شهدابه نسبت جمعیت) متعلق به گیلان ایسه.
در ارتباط با جوک و اراجیف هموطنان بی معرفت بایست بگم از روی حماقت و ترسشان از ما گیلانیان ایسه چون با توجه به بالا بودن سطح فرهنگ زمان قدیم اما و نیز امی دلاوریان ، تنها راه جلوگیری از ایما و سد کردن راه ایما گیلانان همین اراجیف ایسه که البته تا حالا بایست گفتن که به حدف خودشان برسه اید و همین واسی بایست بگم که الان متاسفانه امی سطح فرهنگ به پایین ترین سطح خودش فرسه چون وقتی که قومی از بکار بردن زبان خودش عبا داره پس فرهنگ نداره.چه خوب بو که اما گیلکان بجای برخورد انفعالی مثل آذری ها و کردان برخورد قاطع با موضوع بداریم
در ادامه بایست از خیانت صدا و سیما گیلان بگم که بیشترین ضربه به زبان و قومیت گیلانی وارد بکوده .آخر کلام انکه تا تانید شمی وظیفه در حفظ زبان گیلکی انجام بدید و شمی زکان گیلکی یاد بدید و نسبت به ترویج و احیای زبان گیلکی به وسع خودتان بکوشید
یک کرد 12 آذر 1387
ما کردها، همچین چیزی نداریم
کردی زبان اصلی همه کارهای ماست
کسی که کردی رو به فارسی ترجیح بده اصلا پیش ماها جا نداره
و خدا رو شکر من توی شهر خودم با همچین چیزی تاحالا برخورد نداشتم
سما 14 دي 1387
بهتون تبريك مي گيم كه خلاصه غيرت و شعور و هوش و زور بازو و.........همه را در طول يكسال و نيم جمع كرديد و گزارش (رضاخان باني جوك سازي عليه شماليها) رو از روي سايت كنديد(البته اگه از يك ستون ديگه سايت نزنه بيرون)!!!!!! حالا حساب كنيد كه چقدر خوشحاليم كه توي اين ايام سوگواري ( كه شرعاً مجاز به شاديهاي آنچناني و تبريك گفتن به يكديگر نيستيم)به شما تبريك گفتيم!!!!!!! واقعاً دست مريزاد!!! شما كه اصل نظرات رو درج نمي كنيد و وقتي در ايميل ديگري مي نويسيم چرا نظر ما رو درج نكرديد و به شما مي توپيم و .... اونوقت ايميل دومي رو درج ميكنيد(بدون اون اولي) تا اينطور به خوانندگان القا كنيد كه ... بله ... ما حتي اين نظراتي كه در تضاد با ما هستند را نيز درج ميكنيم!!!! در صورتي كه اصل انتقاد سازنده توي همون ايميل اولي هست نه دومي ..... واقعاً فكر مي كنيد كه به قول
خودتون زرنگيد؟!!!!!!!!.......
adazwt 19 دي 1387
lajywallmxwhsyqhpryqpjjobdjglo
سایه 4 اسفند 1387
سلام

جالب بود
نسترن طالبزاده 23 اسفند 1387
بسيار عاليست خسته نباشيد
یاسر 3 ارديبهشت 1389
سلام ممنون از تلاش شما
به عقیده من یکی از دلایلی که بچه های گیلانی از زبان گیلکی بدشون میاد اینه که تو فیلمهایی که از صدا وسیما پخش می شه نقشهای دهاتی و خول و چل رو به گیلکها می دن تا حالا دیدید تو یه فیلمی یه بازیگر نقش اصلی و درست و حسابی گیلکی حرف بزنه خوب این خیلی مهمه باید بهش توجه بشه
مزدک 19 تير 1389
اگه منطورت از گیلکی نوشتن این بود که ما غیر گیلانیها نفهمیم باید بگم این همش که فارسی بود با چند تا کلمه گیلکی تابلو :)
abas 9 مهر 1389
سلام.
گیلکی فارسی نیست دوست عزیز
فارسی گیلکی است دوست عزیز.
گپ زن ماری زبان مرا افتخار و ماری زبان تحصیل حق.
حق شیمی امرا
abas 10 مهر 1389
سلام
در خیلی از کشورهای دنیا و حتی در تالش خودمون مردم به چند زبان گپ میزننن و دچار مشکل نمیشن. که تی زاکون مشکله دچارا بن(بون).
مو الان خیلی راحت تر تونم ج اونی کی تک زووون ایسه ، زوون بعدی امرا گپ بزنم.
حق شیمی امرا
abas 10 مهر 1389
سلام
خاستم جواب دوست عریزی که معتقد به جوسازی بود را بدهم.
سرتاسر ایران از شمال تا جنوب برای همه ایرانی ها با هر زبان و نژادی است. کسی آب را آی(او) نگفته که ملت بسازد بلکه با حفظ زبان، می خواهیم فرهنگ بخشی از ایران زنده بماند. دوست عزیز آیا جلف، انبست، گلف و... به معنای عمیق، غلیظ،رقیق(با فاصله زیاد) هم آی است.
می ماری زوون حق می همزوونونه زاکونه
حق شیمی امرا
مرتضی 20 اسفند 1389
سلام
همه تلاشها برای نگهداری گیلکی ازسمت پسرهاست.تازمانی که دخترها ومادرها مجاب به گیلکی حرف زدن نشن هرتلاشی بیفایده هستش چون مادران نقش اصلی رو در یادگیریه زبان فرزندان ایفا میکنن.زبان مادری زبانیه که نوزاد مدتی پس ازبه دنیا اومدن ازسمت مادرش میشنوه.
من مدتی در آذربایجان ومدتی هم درکردستان بودم.انها نیزمشکل فارسی شدن زبانهایشان رادارن که بیشتر ازسوی دخترانشون دیده میشه ولی بنسبت مسافت بیشتر ازتهران وجمعیت بیشترشان نسبت به گیلکها زیاد محسوس نیست ولی با این رون در اینده نچندان دور انها نیز به مشکل برخواهند خورد
با تشکر

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.129 seconds.